Semesteraktiviteter

Har fortfarande semester och det känns skönt, orkar hålla på med lite tråkiga och roliga måsten. Tvättkorgarna börjar sina och lite bättre ordning i huset blir det. Saftkokning och bullbak har jag också åstadkommit, känner mig lite smånöjd.

20090724165

Några av de 149 bullarna jag och Mariline bakade i fredags

Lotta var idag och rengjorde de två sista hundgårdarna, nu fattas bara några liter träolja. Jag och Sten var och köpte 33 liter på Byggmax men det räckte inte ända fram men imorgon skall Matti och Stina till Luleå och har lovat köpa  mer åt oss, hoppas bara att det finns kvar försökter ringa och be dem lägga undan de tre burkarna som fanns kvar men det gick inte. Det blir verkligen tjusigt i hundgårdarna med vitt och brunt.

20090726171Sten målar hundgårdsgolvDino och Goldie i en färdigmålad hundgård

Hundarna har också fått lite ”berikning” i sina hundgårdar idag var jag och gav dem lite björk och sälgkvistar att leka och busa med en del dagar ger jag dem lite gräs som de även äter lite av. De flesta hoppar och ylpratar när jag kommer med något, Ronja the grand old Lady är väl inte så imponerad. Jenna har fått lite våteksem så henne får jag smörja in morgon och kväll med Fucidinsalva och det har blivit mycket bättre. Vilmas allergi gör sig påminnd så hon får fortsätta några dagar till med sin medicin. Annars är alla hundar friska och krya, Akka och Illja har börjat löpa så de får fortsätta att gå tillsammans. Hundarna har fått byta platser när vi har rengjort och målat hundgårdarna.

Junior gnagar på sälgkvist

Det är rätt svårt att fota hundarna för så fort jag går in i hundgården vill de bara vara nära och kela och jag kan inte motstå så det får oftast bli bilder utifrån.

Vi har även hunnit vara och hälsa på ”våra” valpar och Mariline har fastnat för en av dem som är helt vit. Hon har dessutom lovat att hjälpa till jättemycket med alla valpar om vi bara väljer den. Hon har alltid haft en liten förkärlek för vita lurviga valpar så jag förstår henne. Jenki som var Angels tidigare husse har varit och hälsat på och tittat bl a annat på Dino, han fick nog godkännt tror jag, trots att han inte fick se honom i action. Angel är ju väldigt meriterad men inte Dino eftersom Sten inte tävlar, men i våra ögon är han en väldigt duktig draghund.

Elida med valparBeiga kullen ett dygn yngre än vita kullen

Imorgon skall jag och Mariline åka till Gällivare för att fixa hennes pass. Inget vidare samhällsekonomiskt när man måste åka 10 mil enkel väg för att få ett pass. Det skulle i och för sig räcka med ett Svenskt EU-godkännt ID-kort, men det kostar lika mycket som ett pass och utfärdas på samma ställe. Jag fattar inte riktigt vitsen med det, lika bra att skaffa pass på en gång.

Avslutar detta inlägg med två pioner vi fick av Lotta igår, den ljusrosa luktar dessutom gott.

20090725169

Etiketter: , , , , , , , ,

3 svar to “Semesteraktiviteter”

  1. Anna Öhlén Says:

    de ser ljuvliga ut alla valpar, vet du om det finns någon hanvalp till salu?
    Krama Tindra och ha en fortsatt bra sommar, Kram Anna

  2. anitaimattis Says:

    Anna: Ja visst är de ljuvliga. Jag tror att det kan finnas någon hanvalp i den beiga kullen. men bäst är att höra med Matti och Stina. Några valpar ska de sälja det vet jag. Kram Anita

  3. robban Says:

    Hej på er!
    Snygg hundgård!
    Är i Gauto just nu, snyggar till på tomten just nu. Ni kan se lite bilder fr Gauto o lite annat på Gunnels blogg. http://blogg.vk.se/gunnel/

    Hälsn Robban o Gunnel

Lämna en kommentar